Ostrava má jako první město v České republice napojení železniční dopravy až na letiště Mošnov. Jedná se o důležitý vlakový spoj, který bude vozit zákazníky z letiště. Dále by měl sloužit také průmyslové zóně, ale je ještě potřeba dostavět tuto trať až do průmyslové zóny. V budoucnu by se měli postavit rampy pro vykládání náklaních vagonů. O tom, kdy se tak stane rozhodne zájem firem, které v přilehlé průmyslové zóně působí. První větší zatěžkávací zkouška čeká tuto trať již běheh příštího roku, kdy se bude v Ostravě konat mistroství světa v ledním hokeji a turisté kteří přiletí na letiště, by měli být přepravování vlaky právě na této trati.
Trochu se zpožděním, ale přece si nemohu pomoci a vyjádřím se k ledovce, která postihla celou Českou republiku. Dne 1.12. příroda vytvořila ideální podmínky pro to, aby se vytvořila ledovka, jakou asi většina z nás v životě nezažila. Doprava v celé republice kolabovala a nejjistější způsob jak se někam dostat bylo jít pěšky. Tato kalamita postihla i koleje respektive vlaky. Tak jak jsem většinou kritický k tomu, v jakém stavu u nás je naše železniční doprava, tak tady bych se železniční správy celkem zastal, protože nevidím na rozdíl od cestářů žádný způsob, jak by mohli této kalamitě předejít. Bohužel si muselo hodně cestujícíh zažít hodně nepřijemné chvíle při cestování vlakem, kdy většina vlaků nemohla ani vyjet z nádraží. A jen těžko mohla nahrádní doprava nahradit tento výpadek. Nedovedu si představit, kolik autobusů by muselo být v tu chvíli k dispozici, aby se to zvládlo.
Magnetická levitace je technologie založená na tom, že se dva magnety odpuzují. Našla své využití i ve vlakové dopravě, ale nevím, jestli má nějakou budoucnost v tomto druhu dopravy. Tato technologie se mi zdála jako hodně perspektivní, ale k jejímu rozšiřování moc nedochází. A to především z důvodů nákladů na stavbu takové trati, které jsou oproti běžnému řešení mnohem vyšší. Má i své nesporné
Výluky vlaků jsou nepříjemná věc. Samozřejmě chápu, že bez toho se udržba železnic neobejde, ale nezbavím se dojmu, že se to všechno zbytečně protahuje tak, jak je to u nás zvykem ve všech oblastech. Díval jsem se na stránkách Českých drah na výluky (http://www.cd.cz/omezeniprovozu/) a mají to tam celkem dobře zpracované. Na mapě České republiky si člověk zobrazí pomocí malé ikonky
Nevím, jak pro někokoho, ale pro mne je to celkem pozitivní zpráva. Radimu Jančurovi a celému Student Agency moc fandím a mám radost, když se dozvím, že se jim daří. RegioJet rozšiřuje svou flotilu o lokomotivy Siemens, které si bere do pronájmu. Tyto lokomotivy se sice testují v České republice, ale nejprve začnou jezdit na Slovensku a později se nejspíš objeví i u nás. Jedná se celkem o 12 nových kusů, jejichž provoz bude oproti stařším typům levnější. A to především z toho důvodu, že potřebují kontrolu až po ujetých 40 000 km a starší lokomotivy již po 5000 km, což je podstatný rozdíl. Jejich maximální rychlost je 200 km/h, ale na českých kolejích je samozřejme maximální možná rychlost 160 km/h.
Teď se pokusím navázat na problém, o kterém píší v úvodním příspěvku. Privatizace osobní železniční dopravy je u nás velmi zdlouhavý a bolestivý proces. Zmiňovaný zákon v úvodním příspěvku by mohl tento proces ještě více zpomalit a zkomplikovat. Na základě tohoto zákona vznikne regulační úřad v železniční dopravě, který bude moci omezit dopravu provozovanou na komerční riziko tam, kde ohrožuje vlaky provozované ve veřejném závazku. To znamená, že by například na trase Praha - Ostrava mohl nějaký úředník omezit jak RegioJet tak i Leo Express a to z toho důvodu, že na této trase nebo na části z ní jezdí státem dotované vlaky. Tento případ je extrém, ke kterému nejspíš nedojde, ale v mnohých případech by se něco podebného mohlo stát a nejspíš se také stane. Není nic horšího než nechat rozhodovat českého "nezávislého" úředníka! Nejhorší na tom je, že se tak děje na základě nařízení EU. Jen tak dále, když se nám nepovedlo vybudovat socializmus za 40 let těžkého budování, tak se nám to snad teď s pomocí EU povede alespoň v některých odvětvích.
Ahoj,
neřadím se přímo mezi největší nadšence vlaků, ale tento způsob dopravy patří mezi mé oblíbené a vidím v něm také budoucnost. Na stejné téma jsem si založil i webové stránky a vzhledem k tomu, že se mi tam moc nehodí psát svoje názory, jsem si založil svůj blog, kde občas napíšu, co mě zaujalo ve vlakové dopravě, anebo naopak co se mi nelíbí. K věcem které se mi rozhodně nelíbí a dokážou mě naštvat patří rozhodně způsob, kterým náš stát zpřístupňuje koleje komerčním společnostem jako je student agency, leo a dalším. Zrovna nedávno jsem četl, že se připravuje zákon, který by toto zpřístupnění měl zase o něco omezit a zpomalit celý tento proces. Na tvorbě tohoto zákona se mimo jiné podílely ČD, ale ostatní soukromí dopravci samozřejmě ne. V tom jak stát zpřístupňuje české koleje nevidím nic jiného než jen snahu udržet tento zkorumpovaný systém co nejdéle při životě, aby bylo z čeho krást. Jiný důvod mne opravdu nenapadá, neboť tam kde jezdí soukromí dopravci se zvýšila úroveň vlaků a ceny jízdenek klesly, tak ať mi pak někdo vysvětlí, proč teda stát tak usilovně brzdí přístup soukromých dopravců na české koleje.